Zon, zee en strand - Reisverslag uit Salento, Colombia van mereljaap - WaarBenJij.nu Zon, zee en strand - Reisverslag uit Salento, Colombia van mereljaap - WaarBenJij.nu

Zon, zee en strand

Door: Jaap

26 Januari 2014 | Colombia, Salento

Aan de Colombiaanse Caribische kust wilden we alleen nog maar relaxen aan het strand (zo bounty mogelijk!). In Cartagena hebben we uiteraard eerst het beroemde oude centrum bekeken, wat inderdaad prachtig (en warm) was. Denk een Caribisch vestingstadje en zie de foto's.
Na deze inspanning was het tijd onszelf te belonen met een duik in de zee. Onder het oude centrum is een landtong dat tot een soort Costa del Sol is omgetoverd, daar was ook ons hotel, drie straten van het strand. Helaas niet zo wit als we wilden en met iets te hoge golven, maar lekker warm water en genoeg zon en mensen om ons te vermaken. Een alternatief was het nabijgelegen Playa Blanca, volgens de verhalen een van de mooiste stranden van Colombia. Maar aangezien we dan om 8u 's ochtends in de haven moesten zijn en dat niet ons idee van relaxen was hebben we het de andere twee dagen ook maar bij ons nabijgelegen strand gehouden :-).

Vervolgens 5u met de bus naar de stad Santa Marta, ook aan het strand en uitvalsbasis naar Tayrona National Park. Dit is een heuvelachtig junglegebied dat uitmondt in de zee, met diverse bountystranden. Helaas kan je door de sterke stromingen maar op 2-3 plaatsen zwemmen. Vanuit Santa Marta kan je met een bus naar de ingang, wij bleken de partybus te hebben. Volume op 10 en helemaal volgepropt. De wandeling in het park bleek (zoals altijd tijdens onze reis) iets langer te zijn dan we dachten. Daarom werd het hoe verder we kwamen steeds essentieler dat er aan het einde een boot terug naar Santa Marta voor ons klaarlag. Daarnaast keken we er niet echt naar uit om als alternatief na 2,5 uur teruglopen volledig bezweet weer in een busje te moeten stappen. Gelukkig bleek de boot er na enig zoeken ook te zijn. Bij het instappen kregen we direct een klein inzicht in Colombiaanse effecientie. Een kwartier na de oorspronkelijke vertrektijd ontstond een vertrekproces dat zo gecompliceerd was dat we ruim 30mins later eindelijk allemaal in de boot zaten. Vervolgens bleek de zee zo ruig (bijna Perfect Storm flashbacks) dat de 2x200pk er voor zorgden dat iedereen die bij het instappen zo zijn/haar best had gedaan om droog te blijven direct volledig doorweekt was. Na 40mins op en door de golven heen klappen kwamen we doorweekt in Taganga aan, een strand op een kwartier van Santa Marta. Hier konden we gelukkig nog een uurtje drogen en direct besluiten hier de volgende dag de hele dag te blijven liggen.

Toch nog besloten de koffieregio te bekijken, volgens een insider de mooiste regio van Colombia. Vanuit Santa Marta zijn we dus naar Salento gegaan, een dorp midden in de koffieregio en vlakbij de Cocora Valley. Ons laatste punt voor vertrek vanuit Bogota, dus in ons laatste berichtje alles over koffieproductie en wax palms.

Hasta pronto!