Snorkelen met haaien?!? - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van mereljaap - WaarBenJij.nu Snorkelen met haaien?!? - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van mereljaap - WaarBenJij.nu

Snorkelen met haaien?!?

Door: Merel

17 Januari 2014 | Colombia, Cartagena

Na Guayaquil de twijfelachtige eer van slechtste stad van deze reis te geven (lees: oud, vervallen, geen mooie historische gebouwen, druk, megagrote kakkerlakken overal (ook in ons luxe, vergane glorie hotel), etc.), zijn we op 9 januari naar de Galapagos eilanden gevlogen.
Na 1 dag was het al duidelijk: dit zou absoluut het hoogtepunt van onze reis worden.

Galapagos =
Elke eiland een ander landschap, natuur en dieren;
Met gemak (per ongeluk) in 1 foto drie wilde verschillende dieren bij elkaar;
Nesten van de famous boobies (vogels) gewoon op het wandelpad;
Met moeite langs vogels, iguana's, schildpadden en zeeleeuwen klimmen die natuurlijk niet aan de kant gaan;
Zwemmen (lees: spelen in het water) met zeeleeuwen;
Uitrusten op een boomstam en bijna (per ongeluk) je hand op een iguana leggen;
Een gids die al vier dieren verder is met een groep die zich achterop nog staat te vergapen aan baby zeeleeuwen;
Megagrote schildpadden;
Bij het snorkelen vanaf het strand al bijna op vissen stappen als je nog je flippers aan het aantrekken bent;
Allerlei zeedieren spotten vanaf de boot;
Drie stappen op een eiland doen en al 3 verschillende soorten vogels, twee soorten iguana's, 2 soorten krabben en zeeleeuwen hebben gezien;
Bij het rondlopen oppassen dat je niet bovenop kleine hagedisjes gaat staan;
Midden op de dag uilen spotten in grotten;
Absoluut prachtige foto's maken;
Maar bovenal: gewoon een stukje snorkelen waar we volgens de gids "maybe a turtle" zouden zien en vervolgens binnen een uur 3 zeeschildpadden, 5 grote eagle roggen, een stuk of 30 black tip sharks (echte haaien dus) van 1,5 meter lang én 3 hammerheads (haaien van meer dan 2,5 meter) zien... En dan ben je door de mix van enthousiasme en angst alle andere vissen die je gezien had alweer vergeten. ;-)
Eerlijk is eerlijk, bij mij druiste het na een tijdje toch wel erg tegen m'n instinct in om zo dicht bij zoveel haaien te zwemmen dat ik snel weer op de boot geklommen ben.

Maar oh oh oh, wat een prachtige flora en fauna!

En de hele experience wordt compleet door op zo'n geweldige boot/jacht te zitten als de Galaxy:
Elke ochtend gewekt worden met het verdomd aanstekelijke Galapagos liedje:
Altijd een gevarieerd en heerlijk ontbijtbuffet;
Twee keer per dag snorkelen (afwisselend vanaf het strand of in dieper water vanaf de boot);
Tussen alle activiteiten heerlijk relaxen op het grote zonnedek bovenop;
Na elke activiteit (snorkelen of wandelen) terug aan boord komen en ontvangen worden met een vers sapje en snacks;
Onze eigen (grote) cabin met privé badkamer en wc;
De wandelingen waren altijd relaxt en kort omdat je binnen een half uur al zoveel dieren gezien hebt;
Elke dag weer een gevarieerd lunchbuffet en een ander driegangen diner met keuze uit vis, vlees of vegetarisch;
Een gezellige, leuke en gevarieerde groep mensen op de boot (16 toeristen met 6 verschillende nationaliteiten);
Een geweldige gids die alles wist en veel dieren wist te spotten, maar altijd aan verwachtingenmanagement deed ("we may see one shark"...);

Kortom: the trip of a lifetime, en ik wil vooral iedereen aanraden om er ook eens heen te gaan! Ik denk dat het voor ons nog moeilijk wordt om deze vakantiebestemming in de toekomst te overtreffen.

De Galapagos eilanden zou wat ons betreft een perfect einde van deze prachtige reis zijn geweest, ware het niet dat we nog 2 weken hebben! Dus na Galapagos hebben we een dag rondgelopen in Quito (hoofdstad van Ecuador). Wel weer even wennen aan de hoogte (2800 meter), maar na het lelijke Guayaquil hier weer genoten van alle kerken, koloniale gebouwen en het uitzicht over de stad na met de teleferiQo omhoog te zijn gegaan.
Na Quito hebben we Ecuador vaarwel gezegd en zijn we gisteren via Bogota naar het noorden van Colombia gevlogen. Waar we nu aangekomen zijn in het tropische Cartagena.

Nog even genieten van zon, zee en strand voordat onze reis er weer op zit.

Tot het volgende berichtje!

P.S. Alle (miljoenen) mooie foto's staan uiteraard op de onderwatercamera en spiegelreflexcamera. Maar hierbij een kleine indruk vanaf onze iPhone's.

• 17 Januari 2014 - 16:35

Maarten:

En begrijp je nu dat ik roep dat dit de meest gave en mooie plek ter wereld is en de volgende keer dat ik hier terugkom mijn huwlijksreis zal zijn ;)