Kerst op de Machu Picchu - Reisverslag uit Arequipa, Peru van mereljaap - WaarBenJij.nu Kerst op de Machu Picchu - Reisverslag uit Arequipa, Peru van mereljaap - WaarBenJij.nu

Kerst op de Machu Picchu

Door: Merel

31 December 2013 | Peru, Arequipa

Hola chicos!

Alweer een tijdje in Peru en tijd voor een nieuw reisverslag!
Na aankomst in Cuzco hebben we meteen alles geregeld voor de Machu Picchu (bus, trein, hotel in aguas calientes/machu picchu pueblo en uiteraard toegang tot de ruïnes zelf). Verder gelijk de mooie oude gebouwen in Cuzco bewonderd ondanks de regen. Vooral het centrale plein, plaza de armas, is indrukwekkend.

Op 24 december zijn we smiddags met de bus naar Ollantaytambo en vanaf daar met de trein (Incarail) naar Machu Picchu Pueblo afgereisd. Bij aankomst regende het pijpenstelen, dus wij waren benieuwd wat we op eerste kerstdag van de Machu Picchu zouden zien.
Toch de volgende dag vol goede moed één van de eerste bussen (om 5.30 uur) omhoog genomen en meteen een prachtige Machu Picchu kunnen aanschouwen die uit de mist leek op te stijgen. Langzaam brak ook de zon door en zo hebben we een tijdje zitten genieten vanaf het uitzichtpunt met uiteraard onze kerstmutsen op.
Daarna een paar uur door de ruïnes gestruind en ons verbaasd over het steenwerk van de inca's. Zonder cement passen de stenen perfect op elkaar.

Helaas trokken de wolken weer samen en begon het ook een beetje te druppen, en na meer dan 6 uur heb je elke steen ook wel gezien. ;-) dus tot zover onze eerste kerstdag op de Machu Picchu. Halverwege zijn we nog een museum ingedoken, waar we geleerd hebben hoe vernuftig de Machu Picchu eigenlijk is gebouwd. Zo ligt er onder de stad een 2,5 meter diep fundament die het regenwater weg laat stromen en hebben ze vanaf een natuurlijke bron vlakbij een kanaal gemaakt met zo'n helling dat ze nooit teveel en nooit te weinig water in de fonteinen hebben. De Inca's wisten al wat stadsplanning was!

De volgende dag bleek wel hoeveel geluk we hebben gehad met het weer, want die dag regende het alleen maar aan één stuk door en zagen we de verzopen, in poncho's gehulde toeristen vanaf de Machu Picchu terug komen. Tip voor toekomstige Machu Picchu bezoekers: het leek sowieso sochtends droger en zonniger te zijn elke dag dan smiddags!

Met de trein en bus weer terug naar Cuzco, waar we nog een paar dagen genoten hebben van de stad. De incamuren, cathedraal en kerken, de oude incatempel die deels door de Spanjaarden was omgetoverd tot kerk, en Saqsaywaman (voor toeristen uitgesproken als sexywoman) de oude fortachtige ruïnes met prachtig uitzicht over de stad. Helaas wel vaak natgeregend of moeten schuilen voor de regen, maar het blijft een mooie stad.

Op 29 december hebben we de nachtbus gepakt naar Arequipa, oftewel the white city omdat veel gebouwen van wit vulkaangesteente zijn gebouwd. Hier hopen we vanavond op een bruisende nuevo año party, zoals de lonely planet voorspeld heeft.

Vanuit hier wensen we jullie allemaal een spetterende jaarswisseling en een gelukkig en gezond 2014. Maak er een feestje van!

Feliz año nuevo!

• 31 December 2013 - 18:31

Yde:

Hoi Merel,

Klinkt goed Machu Pichu. Maar hadden jullie niet liever naar boven willen lopen ? :)

Maak er maar een mooie oudjaarsavond van en veel plezier nog in Peru.

Groetjes,
    Yde

• 02 Januari 2014 - 18:16

Sjoera:

En, is het nog gelukt met de spetterende nuevo año party? Echt superleuk om te zien en te lezen wat jullie allemaal meemaken! Heel veel plezier nog! Ik ben stiekem al weer aan het aftellen tot jullie weer terug zijn... ;-)