Mythbusters: Rio special - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van mereljaap - WaarBenJij.nu Mythbusters: Rio special - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van mereljaap - WaarBenJij.nu

Mythbusters: Rio special

Door: Jaap

05 November 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Je kan geen Lonely Planet of internetpagina openen zonder gewaarschuwd te worden voor alle gevaren (en gelukkig ook mooie kanten) van Rio. Met een flinke dosis vooroordelen gingen we de dus stad in, in dit verslag onze ervaringen.

Myth: Je wordt beroofd!
We zijn niet beroofd. BUSTED

Myth: Je kan 's avonds niet normaal over straat!
Je zal wel moeten, want je moet toch wat eten. Maar bovendien loop je tussen de stelletjes, ouderen, studenten, gezinnen, zakenlui, etc.. Niets om bang voor te zijn en de Carioca's blijken ook nog eens supervriendelijk en behulpzaam te zijn. BUSTED

Myth: Langs de Copacabana flaneren alleen plastic poppetjes en kale kleerkasten!
De vetrollen waren niet op tien handen te tellen. Te kleine bikini's zijn ook heel hip daarbij trouwens. De grootste macho's waren de 50 jarige mannen die bloedfanatiek beachtennis aan het spelen waren. En flaneren deden alleen de honderden jongeren die meededen aan de zombiewalk. BUSTED

Myth: Het Christus beeld is een wereldwonder!
Het is gewoon een vrij fors beeld op een berg waar alleen maar toeristen komen die ermee op de foto willen. Geen bouwkundig wonder, geen bedevaartsoort, geen wereldwonder. BUSTED (het uitzicht was wel spectaculair!)

Myth: Ze gaan helemaal loco als er een voetbalwedstrijd is!
We zijn naar de wedstrijd Flamengo - Fluminense geweest, twee ploegen uit Rio die hetzelfde Maracaña stadion delen. Jackpot dachten wij dus!! Afijn, het stadion zat halfvol (alsnog 40.000 man) en het overgrote deel van de wedstrijd zat iedereen rustig naar het Jupiler league niveau voetbal te kijken. Er waren wel twee sambabandjes die een man of 50 de hele wedstrijd bezighielden en die vijf minuten dat er gezongen werd deed wel het hele stadion wel mee. Maar zeker niet de verwachte heksenketel... Maar aangezien het stadion net verbouwd is voor het WK (en mooi ook trouwens!) zijn de goedkoopste kaartjes volgens de verhalen in vijf jaar van 50 cent naar 20 euro gegaan. Dus wij geven FIFA de schuld! PLAUSIBLE

Myth: Ze zijn altijd te laat
We vliegen vandaag om 10:10 naar Iguazu. Onze taxi zou om 7u klaar staan, maar was er al om 5:40! BUSTED

Door een rekenfoutje van ondergetekende in Nederland vertrekken we een dag eerder uit Rio dan gepland. Jammer, want we hadden best nog een dagje in Rio willen blijven. Een bruisende stad met relaxte sfeer en mooie highlights. Maar nu dus op weg naar de Iguazu falls, waar we in ieder geval wat meer de tijd kunnen nemen.

Hasta pronto!!

Jaap & Merel

• 05 November 2013 - 15:29

Jacintha:

Wat een leuk verhaal on te lezen. Gelukkig zijn jullie niet beroofd. Veel plezier bij de watervallen groetjes jacintha

• 06 November 2013 - 00:57

Fanja:

He Jaap, solliciteer je naar de functie van reisverslaggever? Je zou zeker slagen. Ik heb m'n voorstelling van Rio nu bijgesteld. Prachtig verhaal. Op naar het volgende ....

• 06 November 2013 - 08:42

Sjaak:

Ja, als je Vitesse gewend ben, valt elke voetbalwedstrijd tegen

• 06 November 2013 - 09:34

Ivo:

haha prachtig verhaal! Ben erg jaloers. Mooi stadion trouwens. Veel plezier!

• 08 November 2013 - 19:13

Anne Kuipers:

Ik ben ook jaloers. Die watervallen moeten heel mooi zijn. Ik vind het leuk om positieve verhalen te horen. Mijn broer heeft een half jaar in Brazilie gewerkt en dat viel hem niet mee. ( lang geleden hoor)