Van noord naar zuid Argentinië - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van mereljaap - WaarBenJij.nu Van noord naar zuid Argentinië - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van mereljaap - WaarBenJij.nu

Van noord naar zuid Argentinië

Door: Jaap

17 November 2013 | Argentinië, Ushuaia

Om in Buenos Aires te komen moesten we 20 uur in de bus. Het mooie hier is dat de busindeling (klasse Cama) vergelijkbaar is met business class in een vliegtuig. De stoel kan plat, veel beenruimte, maar drie stoelen per rij en inclusief wat drankjes en eten. Enigzins gaar, maar dus niet helemaal gesloopt kwamen we aan in ons appartementje in BA.

BA heeft niet echt één highlight, je moet de stad gewoon een beetje verkennen. We zijn dus vooral rondgestruind door een aantal wijken en wat bezienswaardigheden (oa La Boca (en stadion), de begraafplaats waar ook Evita Perron ligt, Plaza de Mayo, Congresso en Reserva Ecologica, een mini natuurreservaat aan de rand van de stad). Er hangt een relaxte sfeer en er zijn best wel veel parkjes, maar wat ons het meeste opviel was de nonchalance hier. Losse draden, afval op straat, overal graffiti, een metro die twee keer uitviel tijdens onze drie dagen, ontbijt wat elke keer wat miste, algen in het zwembad, pinautomaten die elke dag een ander bedrag toelaten om te kunnen pinnen (iets waar heel Argentinië trouwens last van heeft). Dat hadden we niet verwacht en het droeg allemaal een beetje bij aan dat de stad ons niet echt gegrepen heeft. Het zijn allemaal wel een beetje 'first world problems' natuurlijk, dus alles is relatief. Gek genoeg zijn andere dingen zoals busstations, tours en taxi's dan weer best strak geregeld. Oh ja en het eten is heerlijk hier!

Na BA weer 20 uur in de bus richting Puerto Madryn, de uitvalsbasis voor een bezoek aan Peninsula Valdes. Dit is een natuurreservaat op een schiereiland waar we tijdens ons bezoek onder andere walvissen, zeeleeuwen, zeeolifanten, pinguins, guanaco's, armadillo's, rhea's (kleine emoe's) en divers ander gevogelte hebben gezien, omgeven door prachtig natuurschoon (zie ook de foto's). Tijdens de whale watching (het verjaardagscadeau voor Merel) kwamen de walvissen (twee keer moeder met baby) tot op twee meter van de boot en hebben we een aantal keer een walvis een sprong uit het water zien maken. Heel mooi en spectaculair, die foto's volgen in NL (want niet met de iPhone gemaakt).

En we zijn net aangekomen in het wintersportachtige Ushuaia (de zuidelijkste stad ter wereld), dit keer met het vliegtuig. De busenergie was even op en de aankomst tussen de bergen was zoals beloofd inderdaad erg spectaculair. Van 28 graden naar 8 graden. Maar daarover later meer!

Hasta pronto!!

• 17 November 2013 - 22:29

Floor:

Ha Merel,

Leuk om je een beetje te volgen zo. Mooie reis die jullie maken.

Ik weet niet of jullie dollars of euro's contant mee hebben? Maar in Argentinië kun je vanwege de enorme inflatie beter niet pinnen. Probeer je dollars of euro's op de zwarte markt te wisselen. Je krijgt dan een veel betere koers en helpt min of meer de lokale bevolking ook nog een beetje. (Het is niet legaal denk ik trouwens).

Ook las ik dat jullie naar Colombia willen gaan de laatste weken (dat is dus Januari??). Het is hier dan vakantie en het is aan te raden om in ieder geval een paar dagen van te voren te reserveren. Laat maar weten als ik je erbij kan helpen. Mocht je problemen hebben of iets nodig hebben in Colombia, bel me dan gewoon, no problema. Mijn nummer is 3188169096.

Chao! Floor (toen nog van Triode)

• 18 November 2013 - 09:00

Jacintha:

Haaj Merel en Jaap,

Wat geweldig om te lezen en wat een mooie foto's. Ik ben jaloers :P, ik wil ook mee! Veel plezier en ik zal in spanning wachten op het volgende verhaal hahaha

Groetjes

• 18 November 2013 - 12:55

Jorinde:

Oefff omelet opgekregen? Leuke vogel ;) ! x

• 18 November 2013 - 21:09

Geert:

Ushuaia "Fin del Mundo"...... Pas enkele weken weg, en dan al aan het einde van de wereld. Gaan jullie ook nog eventjes naar de zuidpool? Je weet toch dat het daar ook in de zomer heel erg koud is! Maar nu je daar tóch bent, ga je zeker ook nog even ijsbergen spotten? (Waarom noemen ze dat gebied overigens "vuurland"?).
    Zo te zien hebben jullie nog niet de rust om het wat kalm aan te doen. Voor je het weet heb je binnen enkele dagen heel Zuid-Amerika gezien. Pas je een beetje aan, en doe het wat tranquilamente !