Plunderingen en bergen - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van mereljaap - WaarBenJij.nu Plunderingen en bergen - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van mereljaap - WaarBenJij.nu

Plunderingen en bergen

Door: Jaap

10 December 2013 | Bolivia, Tupiza

Na de wijnen van Mendoza was de volgende tussenstop in onze reis naar de grens de tweede stad van Argentinië, Cordoba. Ons appartement bleek in een studentenflat te zitten, al was het luxer dan alles wat we daarvoor gehad hadden. En we konden dankbaar gebruik maken van de aanwezige wasmachine en het zwembad op de 16e verdieping!

Cordoba bleek best een leuke stad. Compact centrum weer en dit keer zelfs autovrij, waardoor we daar lekker rond konden wandelen. De bezienswaardigheden zitten een beetje verstopt, zoals de één van de mooiste kerken die we ooit gezien hebben.
De dag van vertrek bracht wat meer spanning dan we zouden willen. We waren midden in de nacht al wakker geworden van geschreeuw op straat, maar hadden het afgedaan als dronken mensen. De volgende ochtend werden we echter door het verhuurmannetje gewaarschuwd dat de politie was gaan staken en er die nacht massaal geplunderd was. Alle winkels waren dicht en je kon beter binnen blijven. We besloten maar even naar het zwembad te gaan en zagen toen op diverse plekken in de stad rookpluimen opstijgen. Een hele bizarre situatie die gelukkig ophield toen rond 14:00 uur de politie weer aan het werk ging.

We konden dus zonder problemen verder reizen naar Salta, onze laatste stop voor de grens. Salta ligt naast de Andes en we hebben daar twee prachtige tochten door de omgeving gemaakt. De ene met een huurauto naar Cafayate, een route die door een knalrood gebergte loopt. De andere met een tour, die deels de route van de Tren de las Nubes (trein naar de wolken) volgt, vervolgens de Salinas Grandes (zoutmeren) bezoekt om daarna over een 4200m hoge berg naar de Cerro de los Siete Colores (berg met 7 kleuren) in Purmamarca te gaan.

In Salta zelf was weinig te beleven, behalve een museum met een vrijwel intact gebleven Inca mummie. Gelukkig had het hotel weer een zwembad.

We zijn voor de rust nog een nachtje in het grensstadje La Quiaca gebleven en vandaag de grens naar Bolivia overgegaan in afwachting van onze trip naar de Uyuni zoutvlakte. Ondertussen is in half Argentinië de politie gaan staken (en dus ook met plunderingen e.d.), dus we zijn op tijd weg.

Hasta pronto!!