Eventjes offline in Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van mereljaap - WaarBenJij.nu Eventjes offline in Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van mereljaap - WaarBenJij.nu

Eventjes offline in Bolivia

Door: Merel

15 December 2013 | Bolivia, Uyuni

Hola amigos!

Weensch chicos?! (zoals wij geleerd hebben, whazzup?)

Zoals de vorige keer aangegeven zijn we aangekomen in Bolivia. Qua cultuur, accomodaties, mensen en omgeving compleet anders dan Argentinie. Af en toe moeten we daar nog steeds aan wennen, maar wat is het prachtig hier!

Vanaf de grens zijn we naar Tupiza gereisd en daar 1 dag gebleven om te relaxen, weer even wat meer aan de hoogte te wennen en ons voor te bereiden op de vierdaagse tour naar de Uyuni zoutvlakte (Salar de Uyuni). Tupiza schijnt de toeristische plaats te zijn, maar dat merk in je Bolivia alleen maar aan iets meer hostels en enkele restaurantjes. Verder een rustig dorpje vanuit waar iedereen tours boekt.

Daarna dus vier dagen in een jeep gereisd met twee aussie's (de andere toeristen in onze jeep, twee relaxte gozers Jaime & Rupert), een engelse gids (Oscar) en de driver (John). Een fantastische reis over onmogelijke "wegen" (gewoon vol over rotsen, bergen en door rivieren heen in een 4WD). Hobbelend en bobbelend in de jeep kwamen we langs prachtige bergmeren die allemaal weer anders gekleurd waren door de mineralen (groen, blauw, rood, etc.). Heel veel lama's, prachtige flamingo's en soms spotte we een vicuna, en nog vele andere beesten. Waaronder zelfs een schorpioen in onze eerste accomodatie.

Naast de mooie natuur was het wel even wennen aan de toilets el natural (oftewel, plassen in de natuur of naast een huisje), basic accomodations waar we sliepen met z'n vieren op een kamer met alleen een wc die met alle kamers te delen was. Gelukkig verder wel goede bedden en een fijne gezamenlijke ruimte waar we met alle toeristen van 4 jeeps gezellig spelletjes konden spelen. En het eten dat bereid werd door onze gids/kok was heerlijk.

Na drie dagen vol mooie bergen, bergmeren, veel dieren, lekkere muziek in de jeep, vragen stellen over Australie en Nederland over en weer, vragen stellen aan de gids over Bolivia, gezellige spelletjes en helaas ook af en toe wat hoofdpijn door de hoogte (maar verder gelukkig helemaal geen last van hoogteziekte), kwamen we gisterenavond aan bij een zouthotel. Helemaal opgebouwd uit blokken zout van de zoutvlakte. Vanochtend om 4 uur opgestaan om de zonsopkomst op de zoutvlakte te kunnen zien en de rest van de dag genoten van die enorme, eindeloze witte zoutvlakte.

En toen eindigde deze tour in Uyuni. Nu even onszelf wat uurtjes vermaken en een beetje bijkomen van de tour en dan vanavond in de bus naar La Paz. Waar we toch eindelijk eens wat meer "stedelijkheid" hopen te vinden.

Foto's volgen nog.