Mooi en leuk, mooi en leuk! - Reisverslag uit Krabi, Thailand van mereljaap - WaarBenJij.nu Mooi en leuk, mooi en leuk! - Reisverslag uit Krabi, Thailand van mereljaap - WaarBenJij.nu

Mooi en leuk, mooi en leuk!

Door: Jaap

17 Juli 2008 | Thailand, Krabi

Hoi allemaal!

De dag na het vorige berichtje zijn we dus naar de Perhentian Islands gegaan. We wilden graag met de boot vanuit het park terug, aangezien dat heel bijzonder scheen te zijn (op de heenweg waren we met een tour en moesten dus met een busje). Hierdoor hadden we geen enkele aansluiting op bussen richting de Perhentian Islands, dus moesten we wederom met de jungle train. Dit werd dus 8 uur lang in een trein zonder airco zitten, geen bijzonder fijne ervaring.
Maar (om 9 uur 's ochtends) met de boot het park uit was gelukkig wel een mooie ervaring. Lekker rustiek met een longtail boat over de rivier. Veel waterbuffels en (toch nog :P) een paar aapjes gezien. De treinreis was dus iets minder, het vervolg trouwens ook. We kwamen om 9 uur 's avonds aan in een klein dorpje waar vandaan we naar Kota Bharu moesten. Hier zouden we een nacht blijven voor we door konden. Er zat echter ook een grote groep Franse (altijd dezelfden :P) jongeren in onze trein die ook naar Kota Bahru moesten waardoor we geen normale taxi konden vinden of konden onderhandelen. Flinke rip-off dus.

Een nachtje in een crappy hotel later konden we met de taxi 50 kilometer lager naar het ferry plaatsje. Daar met een speedboat (en weer die vervelende Fransen) naar Pulau Perhentian Besar (het grote eiland van de 2) gegaan. Voor het eerst moesten we meerdere hotels af, pas bij de 5e hadden we een kamer. Was een leuke onderneming trouwens, want er is daar alleen maar bos, strand en die hotels/resorts/guesthouses/chalets. Niets van asfalt of promenade ofzo. Ons huisje zat uiteindelijk letterlijk aan het strand. We konden bijna vanaf ons veranda de zee in springen. We wilden eigenlijk relaxen voor veel geld, maar Mama's Place (waar we uitkwamen) bleek de helft goedkoper dan ons budget. Prima dus. Het eiland was prachtig. Een echt bounty eiland en doordat er geen wegen ofzo waren een redelijk onbewoond eiland gevoel. Heel mooi gesnorkeld, met zeeschildpadden gezwommen (en geaait) en vissen die uit je hand eten. En heel veel Nemo's gezien, waarvan 1 huisje (verkapte trivia vraag "Wat is zijn huisje?") waarschijnlijk mijn been te pakken heeft gehad. Zit nu in ieder geval een mooie rooie plek op.
Mama's Place was heel leuk, we wilden ongeveer 4x al alles betalen, maar alles is "My friend, my friend. No problem! To hot now!".

Uiteindelijk 3 nachten gebleven en laatste dag om 4 uur de boot en taxi terug genomen naar Kota Bharu. Daar wilden we nog een dagje blijven. Eerst leek het op een totale deceptie uit te draaien omdat het een hele lelijke en vieze stad is, maar gelukkig kregen we bij het tourist information centre een aanbieding van Roselan, de eigenaar, om een tour te nemen. Uiteindelijk hebben we "fabricatie schaduwpoppen, fabricatie batik, fabricatie vliegers en vissersdorp" gezien. Alles was "mooi en leuk, mooi en leuk" (hij kon dus een beetje Nederlands). Was toch nog een mooie tour langs al die handarbeiders.
De volgende dag zijn we 6 uur opgestaan, 7.15 de bus naar de Thaise grens. Een beetje op onze hoede doordat 2 weken ervoor nog een schietpartij was in de trein daar. We hadden nogal wilde verhalen gehoord over militairen en tanks (door het gerommel met wat moslim fundamentalisten daar), maar de overgang was een fluitje van een cent. Vanuit het plaatsje daar hebben we de minivan naar Hat Yai (of Had Yai, of Hadyai, of Hatyai, of Haadyai???) gepakt. Na de 22e roadblock ben ik in slaap gevallen, dus uiteindelijke nummer weet ik niet, maar de helft was toch onbemand, dus zo spannend was het allemaal niet. Alleen de eerste was in vol ornaat met wat pantservoertuigen, een tank en bemande schuttersputjes. Vanuit Hat Yai meteen door naar Krabi, waarmee we uiteindelijk om 19.30 (inclusief uur tijdsverschil dus 14,5 uur bezig geweest). Aan het einde van de reis kwam ik er wel achter dat mijn telefoon nog in het busje lag. Door die fijne Thaise taal geen idee welke maatschappij het was, dus die is weg. Blokkeren wilde ook nog niet echt lukken, aangezien de techniek het bij Vodafone liet afweten en Merel d'r telefoon in eerste instantie niet eens naar Nederland kon bellen.

Dankzij wat internetspeurwerk zitten we nu voor 25 euro per nacht in een heel luxe resort. Dankzij het regenseizoen (het is inderdaad wat bewolkt) zijn hier dumpprijzen. We zitten er 4 nachten, lekker relaxen weer. Beetje aan het zwembad hangen, eiland hoppen, al die vervelende dingen. Hierna gaan we in een dag en een nacht via Bangkok naar Ko Chang, nog zo'n mooi eiland (met een olifantenpension, wat we zullen sponseren).

Groetjes!
Merel en Jaap

• 17 Juli 2008 - 07:13

Maarten:

trivia antwoord: Anamoon

Maar klinkt goed.... Af en toe een kleine tegenslag hoort er bij toch?? Ko Chang is echt relaxed!!! Wij hebben daar ook bijna een week gezeten. Al was het weer toen niet zo goed. Maar dat was in augustus.

Je hebt daar ook vet relaxte hutjes op t strand voor weinig geld. Alleen geen airco.

Op de weg van Bangkok naar Ko Chang ligt (met een omweg) ook een soort van dolfinarium waar je met (roze) dolfijnen kan zwemmen... Erg gaaf.... Weet niet meer hoe het heet, zal dat wel even opzoeken.

Hier in Nederland is het weer om te janken. Nog lang geen zomer. Dus jullie missen niks.

Update verder van de OPA2. Jorinde is elke dag aan het werk. Ik heb een auto gekocht (peugot 206). Ik had bijna een appartement gekocht in de Nationale Nederlande flat naast ons. Maar toch maar niet ;)

En verder gaat alles zn gangetje... (owja, we missen jullie natuurlijk!)

Have fun there!

Groeten,
    Maarten.

• 20 Juli 2008 - 10:46

Tante Hilly:

hoi merel, leuk om je stem te horen en leuk om jullie ervaringen te lezen erg avontuurlijk maar niks voor mij, want weet je ik ben al oud
    ik wens jullie nog veel plezier en ik kijk uit naar het volgende bericht. groetjes t.hilly en oma