We love Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van mereljaap - WaarBenJij.nu We love Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van mereljaap - WaarBenJij.nu

We love Bangkok

Door: Jaap

28 Juli 2008 | Thailand, Bangkok

Hoi allemaal!

De laatste ervaring was dus dat ik werd 'ontvoerd' door een olifant (wat overigens erg tof was, en ook wel iets comfortabeler bleek dan het bankje). De dag erna hadden we maar besloten om zelf een stukje te gaan lopen. In de buurt scheen een mooie waterval (Khlong Phrao, voor degenen die meeschrijven) te zijn en volgens onze berekeningen moest dat ongeveer 3-4 kilometer lopen zijn. In de Lonely Planet beloofde nog 'quickly reached' en een 'jungle path', maar het werd weer eens een gevecht tussen ons en kaartjes in Azie. De schaal bleek niet helemaal te kloppen, uiteindelijk waren we 8 kilometer verder en hadden we alleen maar langs een hete asfaltweg zonder schaduw kunnen lopen. Maar het was wel weer een avontuur. Uiteindelijk wederom via een asfaltweg naar de ingang van het park waar we ook nog eens 200 Baht per persoon (4 euro!!! :P) moesten betalen om dan eindelijk het jungle pad te bereiken. Gelukkig was de waterval dan weer wel de moeite waard en al waren we er niet echt op voorbereid kon je er prima zwemmen.
Op de terugweg maar even zo'n fijn sangthaew taxiding gepakt. Gelukkig konden we weer lekker relaxen in ons resort en dineren bij hele fijne zonsondergangen die hier elke avond te zien zijn.

De dag erna was het tijd om Ko Chang te verlaten en naar Bangkok te gaan. Maar niet voordat we hadden gezwommen met... dolfijnen! Roze dolfijnen zelfs! (Maarten, bedankt voor de tip!) We hadden het allemaal op Ko Chang al geregeld, tot we hadden betaald, toen bleek ineens dat de tijd die we hadden afgesproken al volzat en hadden we tickets voor een paar uur later. Maar volgens onze berekeningen zou dat een niet al te groot probleem op moeten leveren aangezien we dan nog wel om 9 uur 's avonds in Bangkok zouden zijn.

Lekker rustig opstaan, tas inpakken, uitchecken, langs de weg op een taxi naar de ferry wachten, 4x nee horen en dat we een uur moeten wachten, dus toch maar het dure prive busje van het resort genomen. Met de ferry naar de overkant (wat overigens erg grappig was, want het begon keihard te regenen en stormen halverwege waardoor ondanks het dak iedereen een goed heenkomen probeerde te zoeken om toch droog te blijven.
Alhoewel we wat vroeg waren was onze chauffeur er al en werden we naar Oasis Sea World (tussen Bangkok en Ko Chang, onder Chantaburi) gebracht. We hadden ons een soort Dolfinarium voorgesteld. Het bleek iets aftandser te zijn, een beetje USSR stijl (de foto's spreken boekdelen).

Afijn, eerst hadden we een show, die erg leuk was. Kunstje doen, hoedje op, hoedje af, door het hoepeltje, visje eten. Daarna hadden we het zwemmen met dolfijnen (wat overigens opvallend genoeg vrijwel alleen door westerse toeristen gedaan werd, de tribunes vol met Aziaten gingen allemaal weer weg). Het water was donker, warm en zout, een toch wel rare ervaring. Maar het zwemmen was uiteindelijk wel heel leuk. Kunstjes doen met de dolfijnen (3 tuimelaars en 2 roze dolfijnen) en steeds zwemmen (voortgetrokken worden dus). Door het donkere water waren de trainers hun dolfijnen regelmatig kwijt, wat ook wel grappig was.

Daarna werden we door onze chauffeur naar Chantaburi gebracht waar we de bus van 17.30 zouden hebben, die was al weg, dus werden we weer ergens anders heen gebracht waar we om 18.30 de bus zouden hebben. Die vertrok iets later, reed iets langzamer en stopte iets vaker dan we dachten, waardoor we uiteindelijk pas om 23.30 in Bangkok waren, zonder hotel. Gelukkig was het eerste hotel meteen raak, al was het wel 2,5 keer zo duur als we dachten. De dag erna zijn we dus maar geswitcht naar een goedkoper hotel, vlakbij, nog steeds midden in Chinatown.

Chinatown blijkt erg levendig te zijn (denk veel auto's/tuk-tuks/scooters en neon reclame en heel veel stalletjes in alle straatjes erachter). Bangkok blijkt erg mooi te zijn. Dag 1 hebben we de grootste en meest toeristische tempel gezien (wat gek genoeg twee verschillende zijn). De meest toeristische (Wat Phra Kaeo) zit aan het Royal Palace vast en is erg mooi en indrukwekkend. Heel veel glimmende versieringen, goud enz. De beroemde Emerald Buddha gezien (die van jade is :D!). De Royal Palace bleek afgesloten voor een ceremonie, dus naar de grootste en oudste tempel gegaan (Wat Pho). Veel minder glimmend, maar wel het grootste liggende Buddha beeld en een mooi complex.
Daarna naar Kao San Road gegaan (backpackers centre zeg maar). Veel winkeltjes en levendigheid. Lekker gegeten ook (binnen 2 minuten je eten, geeft ook wel te denken :P).

Dag 2 was onze shopdag. Eerst naar de Weekend Market. Dit scheen best groot te zijn (als in, je verdwaalt er), maar bleek nog wel mee te vallen. Toegegeven, als je geen kaart van tevoren gezien hebt is het wat lastig, maar alles is in rechte straatjes aangelegd, dus je komt uiteindelijk altijd weer om de hoofdstraat die er omheen ligt. Heel veel leuke dingen gekocht en gezien (het levende dierengedeelte is erg apart en ook wel triest).
Omdat we nog niet helemaal geslaagd waren doorgegaan naar Siam Square, waar je 6 verdiepingen binnenmarkt hebt. Weer veel gekocht, heel leuk allemaal. Uiteindelijk voldaan bij het Hard Rock Cafe gegeten.

Gister zijn we naar Petchaburi geweest. Voornamelijk voor de Buddha Caves, maar uiteindelijk ook voor een kleine en al snel afgekapte walking tour langs wat tempels en het redelijk indrukwekkende Phra Nakhon Khiri Palace. Een oud paleis op een heuvel met een extreme overpopulatie aan aapjes. Het paleis was erg mooi, de aapjes waren gelukkig niet irritant.
De Buddha caves waren wel mooi, maar het hele velicht met gekleurde tl-balken idee snapten we niet helemaal. Maar wel een leuke ervaring.

Vandaag een tocht door Chinatown gemaakt waar weer veel stalletjes te bewonderen zijn met allerhande producten met allerhande (soms iets te overweldigende) aroma's. Nu zitten we weer op Kao San Road omdat we in Chinatown nergens een internetcafe kunnen vinden. We proberen nu te vinden hoe we naar het Muay Thai en een traditionele dansshow kunnen.

Persoonlijk vind ik Bangkok een stuk toffer dan Kuala Lumpur en Singapore, maar dat komt misschien ook door de schoonheid van het 's avonds in een taxi zitten op de expressway (infrastructuur is hier erg goed) en over Bangkok heen kunnen kijken. Uitlaatgassen zijn wel een beetje to much, maar daar kan je redelijk aan ontsnappen als je wilt.

Hoe is het verder in Nederland? Het weer alweer wat opgeklaard? Toch wel raar om te bedenken dat we alweer bijna naar huis gaan.

Groetjes!!
Merel en Jaap

• 28 Juli 2008 - 09:47

Maarten:

Klinkt goed allemaal hoor!!! Al hebben jullie duidelijk een andere mening over Bangkok dan ik... ;)

Hier in nederland is het warm, benauwd en dus mega onweer.... Verder gaat alles zn gangetje en is alles uitgestorven op de OPA2 (owja, mn nieuwe auto is al weer kapot... fijn is dat...)

We kijken uit naar jullit terugkomst hoor!

kusjes thuis!

• 02 Augustus 2008 - 07:54

Yde:

Hey Backpackers,

Tof hoor, al die verhalen. Ik zal vast ook ooit wel eens daar naar toe gaan.

Ben zelf ook weer aan het reizen geslagen geweest: in 12 dagen Servië, Bosnië en Kroatië gezien (en Karadzic op laten pakken, auBerverstandlich.....).

Ik kan bijvoorbeeld Dubrovnik zeer aanraden. Binnenkort maar even een korte fotosessie houden.

Tot gauw!

(mijn auto doet het overigens prima, dat is zeker fijn...)

Groetjes, Yde