Zwemmen met olifanten - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van mereljaap - WaarBenJij.nu Zwemmen met olifanten - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van mereljaap - WaarBenJij.nu

Zwemmen met olifanten

Door: Merel

22 Juli 2008 | Thailand, Bangkok

Hallo allemaal!

Momenteel zijn we op het eiland Ko Chang (letterlijk vertaald: olifanten eiland), na een lange en vermoeiende reis vanaf Krabi.

Maar laat ik bij het begin beginnen:

In Krabi hebben we een dagje door het stadje gelopen, wat veel kleiner bleek te zijn dan we vooraf dachten. In een klein half uurtje had je een rondje door het hele centrum gelopen. Wat we uiteindelijk dus ook 4 keer gedaan hebben. ;-)

Daar hebben we ook onze eerste rit met een Sangthaew ofzo iets dergelijks gemaakt (vrij onuitsprekelijke naam voor een soort taxi).
Het is een soort pick-up waar in de laadbak aan weerszijden houten bankjes zitten en waar een dakje op is gemonteerd. Die kan je langs de kant van de weg aanhouden en hoe meer mensen er met diezelfde sangthaew diezelfde richting op moeten, hoe goedkoper het is.
Vrij handige dingen, en ze rijden overal in Thailand.

Het weer is de laatste tijd wel wat minder. Of het komt omdat het in Thailand nu regenseizoen is, of omdat het nu overal in zuidoost azie slecht weer is, weten we niet, maar het regent veel.

Zo hadden we de tweede dag in Krabi een island hopping tour (de hele dag tussen 4 onbewoonde eilanden worden gevaren met een houten longtail boat). Op de eilanden kan je dan een uurtje zonnen, op het strand rondhangen, zwemmen en snorkelen.
We werden opgehaald bij ons resort, en zaten daar dus vrolijk in onze zwemkleding, toen de regen ineens met bakken uit de hemel kwam. Een erg aparte ervaring. :-)

Bij de boot aangekomen bleken nog 100 andere toeristen (beetje overdreven, maar het waren er veel!) hetzelfde geboekt te hebben (er lagen minstens 10 boten te wachten), dus we waren niet de enige gekko's die in de regen gingen island hoppen.

Op de boot was het koud en nat en het bleef maar regenen. Ook maakte de motor een ontzettende herrie en je zag iedereen elkaar aankijken van "waarom doen we dit eigenlijk?".

Het eerste eiland lag vol met allerlei rotzooi en het bleef regenen, eigenlijk was het in de zee nog warmer dan erbuiten.
Maar vanaf het tweede eiland ging de zon toch schijnen en werd het toch een mooie en warme dag.

Toch zijn de eilanden in Maleisie veeeeeeel mooier dan die in Thailand. De natuur is daar veel meer behouden en er ligt helemaal nergens rotzooi, terwijl de stranden en de stoepen naast de weg hier in Thailand vaak vol liggen met rotzooi.
Alle backpackers die we tegenkomen zeggen ook dat ze de eilanden van Maleisie mooier vinden.
Dus eigenlijk doen we het verkeerd om, eerst de mooie eilanden en nu de minder mooie.
Maar ach, we vinden het hier ook prachtig. En op Koh Chang kunnen we beter de zonsondergang bekijken (op het maleisische eiland pulau perhentian zat er een ander eiland in de weg), en hier kunnen we zwemmen met olifanten.

Maar ik loop weer vooruit op het verhaal.
Na onze island hopping dag in Krabi hebben we een dagje gerelaxt aan het zwembad. Ondanks de bewolking en af en toe regen was dat toch heerlijk.
De dag daarna hebben we wat tijd zitten doden, totdat om 4 uur 's middags de bus richting Bangkok vertrok.

In een veel te krappe en volgeladen bus hebben we de hele nacht doorgereden totdat we om 5 uur 's ochtends in Bangkok aankwamen.
Daar moesten we met onze slaperige hoofden proberen uit te vissen waar we waren en hoe we bij het busstation konden komen van waar bussen richting Ko Chang zouden rijden.

Met behulp van een andere toerist en een lieve taxichauffeur die gelukkig wel op de meter wou rijden (anders schijn je echt vet afgezet te worden) kwamen we een half uur later bij dat busstation.
Om 6 uur 's ochtends vertrok de bus richting Trat, waarvandaan de ferry naar Ko Chang vertrekt.

Dat gedeelte van de reis ging vrij vlot en om half 2 's middags (gisteren) waren we op Ko Chang.

Hier zitten we wederom in een resort (er is hier weinig andere keus), en werkelijk alles is er bedekt met olifanten. Op de gordijnen staan olifanten geborduurt, in de handdoeken en op de kussen ook, zelfs de tissuebox heeft olifanten erop staan. En het zwembad wordt gevuld door standbeelden van olifantjes waar water uit de slurf komt.

Het zwembad ligt overigens direct aan het strand, waardoor het bijna lijkt alsof je zo de zee in kan zwemmen, erg mooi. En de zonsondergangen zijn ook prachtig hier, we hebben er al veel foto's van gemaakt.

Vandaag hebben we de olifanten tour gedaan, wat inhield dat we anderhalf uur lang op de rug van een olifant door de jungle heen werden gedragen (wel op een soort klein bankje), en daarna met 2 olifanten mochten zwemmen en ze wassen.
Het was allemaal erg toeristisch en het ging vrij snel, maar toch een prachtige ervaring.

Tijdens het zwemmen mocht Jaap als laatste bovenop de olifant zitten en als extra verrassing schoot die olifant omhoog en liep ie terug (op command van zijn mahout) naar het kamp met Jaap nog op z'n rug.
Weer een ervaring en veel foto's rijker. :-)

Morgen gaan we weer eens wandelen en wat waterfallen op het eiland bekijken. En overmorgen reizen we van Ko Chang naar Bangkok, met een tussenstop in Chantaburi. Waar we dankzij het advies van Maarten gaan zwemmen met dolfijnen. :-) Bedankt voor de tip!

Daarna hebben we nog 6 dagen in Bangkok, waarvan we ook een paar dagen wat trips maken richting andere steden (o.a. Petchaburi en Ayutthaya).

Bijna hadden we vanaf hier een 3-daagse tour naar Angkor Wat in Cambodja gemaakt, maar dat zou toch wel erg uit de richting en veel reizen zijn. En helaas hebben we geen 3 dagen over in ons schema.

En daarna zit het er alweer op. We vliegen de 30ste 's avonds weer terug naar Nederland.

Tot zover hoe het hier gaat.
Hoe is het verder in Nederland? Is er nog spannend nieuws, want je merkt toch wel dat je weinig van het nieuws meekrijgt tijdens zo'n reis.

Kennelijk is er allemaal onrust bij tempels op de grens tussen Thailand en Cambodja, op zich dichtbij, maar we merken er niks van.
Ook van de onrust in Zuid Thailand hebben we, op wat roadblocks met militairen na, niks van gemerkt.
Dat terwijl er toch nog 4 mensen waren doodgeschoten een paar weken voordat wij er waren, geloof ik.

Maar goed, geen rare dingen gebeurd dus met ons, alles verloopt verbazingwekkend soepel.
En in resorts verblijven voor een lage prijs werkt wel mee in het ultieme zwitserleven gevoel. :-)

Tot snel!

• 22 Juli 2008 - 14:28

Janine:

Hey Mereltje

Zo te horen vermaken jullie je prima daar!!! Mooizo! Heerlijk om te lezen! Ben echt heel erg benieuwd naar de foto's. Durfde jij ook op die olifant of alleen jaap? Moeten maar snel afspreken. Vreemd dat de tijd al zo snel weer gaat en dat jullie al weer terugkomen. Wij zijn nu in Langweer aan het zeilen. Maar het weer is hier nog niet echt zomers zoals het eigenlijk zou moeten in de zomervakantie. Ze zeggen dat het weekend beter wordt....

Liefs Janine!

• 22 Juli 2008 - 17:53

Nicole:

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Klinkt echt super allemaal! Die olifanten lijken me echt gewelidg. En je weet bij wie je moet zijn als die dolfijnen niks blijken te zijn he, hahaha. Veel plezier nog!

• 26 Juli 2008 - 21:19

Sjaak & Dien:

We zitten nu bij het licht van de lava van de Etna jullie berichten te lezen. We zijn nu wel erg benieuwd naar jullie verhalen en fotos. èèòçé£àù ( nog even de rare letters op het toetsenbord uitproberen?!) Groetjes en tot gauw