Harry Potter, Spiderman en the incredible Hulk - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van mereljaap - WaarBenJij.nu Harry Potter, Spiderman en the incredible Hulk - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van mereljaap - WaarBenJij.nu

Harry Potter, Spiderman en the incredible Hulk

Door: Merel

26 September 2011 | Verenigde Staten, Orlando

Ja ja, het is toch weer echt tijd voor mij om een verhaaltje op de reisblog te plaatsen. Jaap was bang dat het dan over Harry Potter, Harry Potter en the wizarding world of Harry Potter zou gaan (we zijn gisteren naar Universal Studios Islands of Aventure geweest), maar ik zal eerlijk alles vertellen en beginnen bij het begin. :-)

Zoals jullie al weten zijn we vrijdag aangekomen in Orlando. We hebben toen besloten om maar voor 1 van de pretparken hier te gaan (op zich kan je je hier prima 2 weken vermaken met Seaworld, Wet 'n Wild, de 4 parken van Walt Disney World, de 2 parken van Universal Studios, etc.), maar gezien wij onze vakantie nogal volgepropt hadden met alles, hadden we ook maar 2 dagen Orlando bedacht (maandag weer doorrijden naar Miami). En dus eigenlijk maar tijd voor 1 pretpark. Dat werd kiezen tussen Walt Disney World en dan het "land" daarvan: Magic Kingdom, of Universal Studios en dan het land: Islands of Aventure.
We hadden al begrepen dat Magic Kingdom veel lijkt op Euro Disney (bedankt voor de tips!), en ook in de boekjes stond het omschreven als iets wat lijkt op Euro Disney en vooral attracties voor kids heeft.
Islands of Aventure scheen het beste park te zijn voor jongeren met de meeste "rides" (achtbanen), en last but not least: sinds 2010 is daar de wereld van Harry Potter nagebouwd (Hogsmeade en het station en Hogwarts) in The Wizarding World of Harry Potter! En dat wou ik als fan toch eigenlijk niet missen. ;-)
Dus het besluit was genomen (gelukkig hadden we beiden onze redenen om voor dit park te kiezen): we zouden zondag naar Universal Studios Islands of Aventure gaan. Nog even getwijfeld of we beiden parken van Universal Studios in 1 dag zouden doen, maar nee, dit keer eens besloten om het "rustig aan te doen". ;-)

Maar goed, dit hield in dat we zaterdag tijd hadden om de omgeving hier te verkennen. Eerst hebben we sochtends gebruik gemaakt van de Laundrette in het hotel, om eens wat kleren te wassen. Want na 2 weken reizen is zo'n beetje alles wel toe aan een wasje. Hiervoor hadden we 24 tokens (quarters) nodig, 4 voor het wasmiddel, 4 voor de wasverzachter en 8 voor de wasmachine en 8 voor de droger. In totaal dus 6 dollar. Niet slecht om daarvoor al je was te kunnen draaien. Vooral ook omdat je ook het hotel je was kon laten doen, maar dat kostte al 7 dollar per shirt. :-)

Maar de tokensmachine bij de wasautomaten was stuk. Dus ging Jaap checken bij de receptie hoe we dan aan tokens konden komen. Bleken het dezelfde tokens te zijn als die in de arcade-hal gebruikt werden. :-) Jaap heeft dus daar de 24 tokens gehaald, en ik kan me alleen maar voorstellen hoe de kinderen daar gekeken moeten hebben dat hij 24 tokens uit zo'n machine liet kletteren in de arcadehal ("wow, die mag veel spelletjes spelen van zijn ouders..."). :-)

Maar goed, na gewacht te hebben tot de was klaar was zijn we eens naar een flea market (vlooienmarkt) gereden. Daarvan zijn er wel minstens 10 in de omgeving die allemaal adverteren op grote billboards met dat ze meer dan 400 "booths" (stalletjes) hebben. Dus wij waren wel benieuwd. Was erg grappig, maar het stelde toch weinig voor. Vooral "merk"zonnebrillen, sieraden en veel rotzooi.
Daarna zijn we naar Disney Downtown gegaan, het gedeelte van Walt Disney World wat voor iedereen (ook zonder ticket) toegankelijk is, waar alleen eetgelegenheden en shops zijn. Was erg grappig om daar een beetje van de sfeer te proeven met alle vrolijk gekleurde shops en overal Mickey Mouse te zien.
Erg leuk om te zien hoe ze soms het silhouette van het hoofd van Mickey Mouse overal heel subtiel in kunnen verwerken.

Wat ons opviel is dat Orlando vooral bestaat uit de lange straat International Drive, waar alle pretparken maar vooral ook alleen maar hotels, eettentjes en souveniershops aan gevestigd zijn. Wij vinden het een beetje (te erg) op Las Vegas lijken, omdat ook veel hotels en eettenten helemaal in een thema zijn gebouwd (een kasteel of een pirateneiland, etc.). Maar dan alleen zonder alle flashy knipperende lichten die je in Las Vegas ook hebt en zonder de casino's.
Maar de over de topheid a la de VS is hier weer duidelijk zichtbaar.

Toen het savonds/eind van de middag weer keihard ging regenen (hier is het regenseizoen en het lijkt wel Indonesie met de moesson, 33 graden overdag maar met hoge luchtvochtigheid), dit keer ook met onweer en bliksem erbij, zijn we snel naar een eettentje gereden. Besloten om weer eens bij de italiaan Maggiano's te eten, dat was in Chicago zo lekker, en wederom was het om je vingers erbij af te likken.

En toen brak toch echt de zondag aan! En gingen we naar The Wizarding World of Harry Potter, euh, Universal Studios bedoel ik. ;-)

We hebben eerst 2 uur met open mond rondgelopen, hoe krijgen ze het voor elkaar om alles, maar dan ook echt alles in het thema te krijgen (per landje/gedeelte van het park). Je waant je echt in Jurassic Park of in Hogsmeade van Harry Potter. Alle details kloppen ook. Uiteraard gingen we als eerste naar Harry Potter, maar dat was ook omdat we begrepen dat het daar smiddags nogal druk kon worden. Het was ten slotte ook zondag, dus je weet het niet.
Maar uiteindelijk is het de hele dag rustig gebleven en konden we bij alle attracties helemaal doorlopen, alles had wachttijden van "5 minuten", het hoogseizoen in Amerika is echt voorbij, heerlijk!

Maar eerst dus door Hogsmeade gelopen met de echte winkeltjes als Zonko's, HoneyDukes, en the three broomsticks enzo. Geweldig! Toen in het nagebouwde Hogwarts in de ride " the forbidden journey" geweest. In de wachtrij (die er dus niet was maar welke afstand wij wel af moesten leggen), loop je al langs allerlei dingen van Hogwarts. Langs pratende schilderijen en de dormroom van de Griffindor tower, etc. Prachtig gedaan. Zonder te weten wat deze ride precies inhield (dat staat dan weer nergens aangegeven, alleen hoe lang je moet zijn om er in te mogen), stapten we in de achtbaanstoeltjes. Bleek het een soort vlucht (op een bezemsteel) tussen beelden/poppen en stukjes 3-d achtige film te zijn langs allerlei enge dingen uit allerlei boeken/films van Harry Potter. Je vliegt snel weg voor een draak, vliegt per ongeluk het donkere bos in waar je alle spinnen en Aragorn tegen komt en vliegen ineens de dementors je om de oren. Beetje te eng voor mij dus ik heb het merendeel mn ogen dichtgehad. Maar dan was ik toch weer elke keer nieuwsgierig en ging ik toch weer kijken. Niet al te eng dus. Erg grappig.
Daarna nog in de achtbaan (gewoon buiten in het daglicht) Dragon Challenge geweest, vanuit het boek dat gaat over het Triwizard Tournement. Weer erg mooi van alles nagebouwd in het gedeelte waar je in de wachtrij staat, en op een gegeven moment kies je voor 1 van de draken: Chinese Fireball of Hungarian Horntail (de rode of de blauwe). Dit zijn 2 achtbaankarretjes die tegelijk de achtbaan afleggen en je dus een soort wedstrijd tegen elkaar krijgt. Er is ook een punt waar ze elkaar bijna lijken te raken maar dan snel beiden afbuigen. Mooi bedacht.
Verder is het vooral 2 minuten lang loopings, twisters, hard gaan en vooral vaak over de kop gaan. :-)
Dit was 1 van de beste attracties volgens ons. De derde keer dat we er in wilden en besloten om eens wat langer te wachten en in de "front row" wachtrij te gaan staan om helemaal voorin te kunnen zitten en alles dus goed voorbij te kunnen zien schieten, hield de achtbaan er helaas mee op. Maar 2 keer deze achtbaan was ook al erg leuk.

Daarna zijn we flink nat geworden in de bootjes van de Jurassic Park tocht (river adventure), waarbij je op de vlucht slaat voor de t-rex.
we hebben ons kapot gelachen in het gedeelte wat Toon Lagoon heet en overal om je heen strips zijn en denkwolkjes met grappige teksten.
Daarna een 3-d film ride gedaan van Spiderman die de wereld redt van de evil Syndicate. En vervolgens de andere leukste achtbaan gedaan: Incredible Hulk Coaster. Ook weer vooral loopings en twisters, ietsjes rustiger dan de Dragon Challenge maar deze ride duurde wel weer wat langer.

En vervolgens het hele park nog een keer doorgelopen en zelfs The Cat in The Hat in het Seuss gedeelte gedaan, wat eigenlijk voor kleine kinderen is, maar die rijmpjes van Seuss zijn toch ook voor volwassenen erg grappig.

Als laatste wou ik nog in de meest natmakende "boomstammetjes ride" de Dudley Do-rights Rip Saw Falls. Waarbij je in zo'n ouderwets boomstammetje 30 meter naar beneden stort om in een grote splash onderaan compleet doorweekt te raken. Jaap had geen zin meer om aan het einde van de dag nog helemaal nat te worden, dus ging ik er alleen in en heeft hij foto's van mij kunnen maken. Ik heb me rot gelachen in deze ride, alles is er gemaakt om je nat te maken en je bent dus ook al compleet doorweekt tot op je ondergoed voordat je zelfs die hoge splash af gaat. :-)

Om 5 uur hadden we het wel weer gezien (we liepen er al vanaf 9 uur sochtends rond), en we konden concluderen dat we echt waar voor ons geld hebben gehad, vooral ook omdat het zo relatief rustig was.
eigenlijk kan je er ook Express Tickets kopen, waarmee je de wachtrijen kunt omzeilen, maar dat was zondag echt zonde van je geld, want wij stonden zonder die Express tickets dus al continu meteen vooraan. :-)

Wat wel soms een beetje lastig was dat je voor alle rides altijd je tassen achter moest laten in kleine lockers (kluisjes). Daarvoor moest je je vingerafdruk digitaal achterlaten, waarmee je dat kluisje weer open kon krijgen na de achtbaanrit. Deze kluisjes waren gratis voor de tijd dat je in de ride zit, meestal iets van 30 minuten (omdat ze een beetje ruim rekenen). Dus je bent continu je tassen in en uit kluisjes aan het halen. Maar ja, ook dit viel reuze mee om te doen omdat het zo rustig was overal.

Nog 1 laatste blik geworpen in Hogsmeade in the wizarding world of harry potter en toen zijn we terug naar het hotel gegaan.
Een super geslaagde dag en vandaag gaan we weer de auto in: op naar Miami!

• 26 September 2011 - 15:54

Fanja:

Ik lees het al: dit stuk sensatie kan ik wel overslaan op m'n reis door Amerika. Helemaal niet aan mij besteed. Maar ik snap heel goed dat jullie het wel leuk vinden. En nu .... nog wat natuurschoon op de laatste dagen?

• 26 September 2011 - 20:48

Geert:

Nadat je alle Harry Potter indrukken hebt verwerkt, en weer met beide benen op de grond staat, kun je nog wat leuke dingen gaan doen in Miami. Rij bijvoorbeeld de zuidelijke route over de Keys en bekijk bij Key Largo het prachtige koraalrif. Of neem vanuit Miami de westelijke weg 75 (Alligator Alley) naar de Everglades en stap dan in een "Aircraft" en race over de moerassen tussen de krokodillen door.
    Veel plezier de laatste dagen in USA.

• 26 September 2011 - 20:55

Yde:

Leuk al die achtbanen. Ben wel jaloers op jullie.

Dat onweer kan ik me inderdaad ook herinneren van toen ik in Orlando was (1994 alweer).

Veel plezier in Miami!